Julkaistu 2.11.2022
Toimintavarma ja vakaa, käyttäjäystävällinen ja huoleton, siinäpä valokuituliittymän perusominaisuuksia, joiden perusteella Hausjärven Monnissa Kuitu16 osuuskunnan jäsenet ovat liittymäinvestointinsa tehneet. Maanantaina 3.10. 2022 olosuhteissa tapahtui yllättävä muutos, kun osuuskunnan jakokaappi kaapeleineen oli yllättäen poistettu sijaintipaikastaan. Osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Pauli Pullinen kirjasi palvelukatkoksen vaiheet aina jälkipyykkiin asti.
PROBLEM Host Alert! RECOVERY Host Alert!
Olin maanantaina 3.10.2022 valmistautumassa Tampereelle lähtöön, jossa oli alkamassa seuraavana aamuna Kuidun kiitotie -seminaari. Piti vielä maksaa pari laskua verkkopankissa, kun nettikuituyhteys katkesi. Kello oli 13.16, ja samalla sähköpostiin tuli ilmoitus Cinian verkonvalvonnasta: ”PROBLEM Host Alert: eth-hsj0XX-sw1-XXXX is DOWN”. Sama vikailmoitus tuli myös kytkimistä 2, 3, 4, ja 5. Koko osuuskuntamme verkkoyhteydet olivat siis katkenneet. Soitin Cinian asiakaspalveluun ja sain kuulla, että hälytyksiä on päällä ja asiaa tutkitaan.
Kello 13.28 sain verkonvalvonnasta uuden s-postin: ”RECOVERY Host Alert: eth-hsj0XX-sw1-XXXX is UP”. Sama sähköposti tuli myös kytkimistä 2, 3, 4, ja 5. Internetyhteys oli käännetty varayhteydelle ja pääsin taas verkkopankkiin ja sain akuutit asiat hoidettua. Ehkä ei sittenkään suuri vika?
Kello 13.50 Cinialta tuli sähköpostilla ilmoitus, että kello 13 jälkeen oli alkanut tulla yhteydenottoja muutamalta asiakkaalta samalla alueella. Heillä on mennyt kuitupäätteistä WAN-valo pimeäksi. Epäilivät runkovauriota kuidussa. Yksi asiakas ilmoitti nähneensä kaivinkoneen Riihitien ja Monninlinjan risteyksessä, mikä voi olla mahdollinen johtolanka.
Heti tämän jälkeen soitin osuuskuntamme tekniselle asiantuntijalle Jukka Juksi Laineelle ja pyysin häntä selvittämään asiaa ja käynnistämään korjaustoimenpiteet. Sovittu kuljetus Tampereelle saapui pihaan ja hyppäsin kyytiin. Hiukan huolestuneena enenevässä määrin.
Kello 14.27 Cinian verkonvalvonnasta tuli tekstari kaikille asiakkaille; ”Hei, Kuitu16 verkossa on havaittu kaapelikatkosta johtuva vikatilanne, joka vaikuttaa osaan yhteyksistä. Vianselvitys on käynnistetty. Pahoittelemme viasta aiheutuvaa haittaa.”
Vähän ennen Tamperetta Jukka soitti takaisin ja sanoi pyytäneensä teletöiden alihankkijaamme JKP Verkkopalvelut Oy:tä (JKP) käymään paikalla. Pari tuntia myöhemmin sain Juksilta JKP:n ottamia valokuvia vauriopaikalta ja tiedon, että meidän jakokaappimme oli poistettu Monninlinjan varrelta. Jakokaappi oli löydetty lähistöltä ja mukana oli 2 kuvaa poistetusta kaapin raadosta. Sain myös verkkotietojärjestelmästä otetun kuvan vauriopaikan kaapeleista ja vaurion vaikutusalueesta. Koko vauriopaikan eteläpuoli oli pois pelistä eli ensisijainen runkoyhteys ja lähes puolet verkon tilaajista. JKP oli myös tavoittanut sähköilmajohtojen purkutyössä olleen kaivinkoneen kuljettajan. Hän oli myöntänyt poistaneensa kaapin. Kaivajan ja yrityksen yhteystiedot saatiin kuljettajalta. Mistä ihmeestä oli tullut toimeksianto suursiivouksesta?
Hädässä toimittaja tunnetaan
Olin juuri saapunut Tampereelle Kuidun kiitotie -seminaarin valmisteluja varten ja tiesin, että paikalle oli tulossa paljon alan toimijoita. Kysyin Juksilta, tarvitaanko tänne tulevilta toimijoilta jotain. Juksi vastasi, että tarvitaan uusi jakokaappi, kuidun maajatkoja, 50 m maakaapelia ja paljon hyviä neuvoja sekä tekijöitä.
Juksi oli ollut yhteydessä myös maansiirtourakoitsijaamme Kuitsa Oy:n Samu Kuittiseen. Samu oli jo pyytänyt ja saanut seuraavaksi aamuksi työskentelyluvan tiealueella ELY-keskukselta ja pyytänyt Carunan ja Telian kaapeleiden hätänäytön seuraavaksi aamuksi klo 7.30. Samu lupasi kaivaa vauriopaikan auki ja tien alituksen toisella puolella olevat kaapelit esiin heti aamulla. Illalla vielä selvisi, että JKP:ltä löytyy kaapelien jatkopätkät ja maajatkot.
Joose loi illalla WhatsApp:iin korjausryhmän korjaukseen liittyvän viestinnän tehostamiseksi korjaustöihin osallistuville. Ryhmässä oli Kuitu16:n hallitus (Timo Kauppila, Marko Ruottu, Joose Luukkanen ja Pauli Pullinen), Jukka Juksi Laine, Toni Johansson (JKP Verkkopalvelut) ja Samu Kuittinen (Kuitsa).
Viestittelin Tampereelta, että Keskikaistalta Kokkolasta tai Hexatrokilta Nokialta voisi noutaa tarvittaessa uuden kaapin. Juksi vastasi, että kysyy aamulla klo 8 kaappia Onniselta, kun keskusvarasto aukeaa. Ehkä tästä muutamassa päivässä toivutaan, ajattelin.
Kaappi ja kaapelit tiistaipäivän agendalla
Aamulla selvisi, että uusi kaappi löytyy läheisestä Onnisen keskusvarastosta. Työmaalla pidettiin aamulla klo 9 työmaakokous Juksin johdolla ja sovittiin, kuinka korjaustyö suoritetaan. Uusi kaappi haluttiin laittaa muutamia metrejä mikrokanavaputkinippujen suuntaan ja siis viereiselle tontille työvaran saamiseksi mikrokanavakaapeleille. Juksi hankki sijoitusluvan uudelle kaapille maanomistajalta.
Maajatkot saatiin hitsattua klo 16 mennessä ja toinen JKP:n porukka alkoi työstämään uutta kaappia. Työtä helpotti se, että vanhasta kaapista saatiin jatkoslevyt, joissa oli valmiina merkinnät. Työ sujui hyvin ja klo 22 mennessä yli puolet hitsauksista oli tehty ja liittymiä oli alkanut nousta ylös. Vähän puolen yön jälkeen sain viestin, että kaikki kuidut oli hitsattu ja aamusta kaiken pitäisi toimia.
Keskiviikkona valokaapeleissa eloa ja on kiitoksien aika
Juksi oli aamulla heti Cinian ASPA:n auettua yhteydessä sinne ja pyysi heitä tarkastelemaan runkokytkimien porteista, onko kaikki O.K. Yhdeksän alhaalla olevaa liittymää löytyi. Juksi ja Marko tekivät testin, jolla varmistettiin, ettei mitään suurempaa ongelmaa ollut ja Samu sai mennä täyttämään vauriopaikan montut.
klo 9.33 Cinian verkonvalvonnasta lähetettiin tekstari kaikille asiakkaille ”Hei, Kuitu16 kaapelikatkosta aiheutunut vikatilanne on päättynyt. Mikäli yhteys ei toimi, käyttäkää päätelaitteenne virrattomana. Ongelmatilanteessa ottakaa yhteyttä tukeemme 09 6829 6010.” Tämän jälkeen tuli kaksi vikailmoitusta toimimattomasta liittymistä. Ensimmäinen vika johtui kuidusta ja JKP kävi korjaamassa sen seuraavana päivänä. Toisen vian JKP rajoitti verkkopäätteeseen ja kävin vaihtamassa kuitumuuntimen lauantaina.
Kiitimme Juksin kanssa kaikkia korjausoperaatioon osallistuneita, erityisesti JKP:n hitsareita, laadukkaasta ja nopeasta toiminnasta.
Mitä pienimuotoinen, pyytämätön katastrofiharjoitus opetti?
Viestintään kannattaa kiinnittää huomiota heti. Saimme osuuskunnan hallituksen jäsenille hämmästyttävän vähän yhteydenottoja asiakkailta. Tätä varmaan auttoi Joosen nopea Monnilainen-facebook-ryhmässä jakama informaatio ja Cinian nopea tiedottaminen viasta kaikille asiakkaille. Joose oli myös yhteydessä paikallislehteen (Aamuposti), jossa oli 6.10.2022 juttu otsikolla ”Ilmajohtoja purkaneet innostuivat liikaa ja valokuituverkko pimeni Monnissa”.
Keskitetty johtotiimi kannattaa kerätä välittömästi. Kuitu16 korjaus -ryhmän perustaminen oli erittäin hyvä idea. Tieto kulki kaikkien oleellisten tahojen välillä reaaliaikaisesti ja korjaustyöt saatiin koordinoitua hyvin. Korjauksessa oli hyvää onneakin, kun kaikki tarvittavat materiaalit saatiin nopeasti läheltä ja kriittiset osaavat tekijät saatiin valjastettua töihin ilman viiveitä.
Myös rahalla on merkitystä. Kun Timo, osuuskunnan rahastonhoitaja, oli saanut kaikki laskut korjaukseen osallistuneilta, hän lähetti 13.10. koontilaskun vahingon aiheuttaneelle yritykselle. Summa oli lähes 17000 euroa. Lisäksi osuuskunnan hallitus päätti hyvittää kahden viikon maksun niille asiakkaille, joita katkos koski. Tämän osalta lähetetään jälkikäteen vielä reilun 1000 euron lasku vahingon aiheuttajalle.
Viimeiseen kysymykseen: miten innokkaat ilmajohtojen purkajat tai kaivinkoneen kanssa toimivat saadaan varmistamaan toimiensa oikeat kohteet, ei vastausta pysty antamaan muut kuin ko toimijat itse.